Fiat 127 se zúčastnil hned několika ročníků této náročné soutěže. Nejvíce je tento model na Safari Rally spojován se jménem Alessandro Molino, který zde startoval v letech 1979 až 1981. Ročníku 1981 Rally Safari v Keni se k všeobecnému překvapení, zúčastnily hned tři vozy Fiat 127. Všechny tři pro africké závody připravil Nicola Albanese ve své dílně v Janově. Černý vůz patřil prvnímu jezdci Alessandru Molino a bílé vozy řídili janovský Stefano Adani a Giancarlo Balestra z Varese, který žil po většinu roku v Keni.
Účast tří Fiatů 127 na Rally Safari 1981 neskončila nejlépe. Všechny tři vozy byly nuceny odstoupit, ale z nepříliš závažných důvodů: Adaniho vůz vypadl kvůli několika defektům a skončil mimo časový limit, Balestrův vůz vypadl kvůli problémům s elektrikou a Molinův vůz, který z těchto tří ujel nejvíce kilometrů, nakonec musel vzdát kvůli problémům s brzdami. Nicola Albanese byl přítomen, aby poskytoval asistenci spolu s místním mechanikem.
Molinův černý vůz byl druhým Fiatem 127, který Nicola Albanese postavil. Předtím, pro tehdejší Scuderia del Grifone, připravil vůz, se kterým se v roce 1979 benátský Luigi Dalla Pozza zúčastnil italského mistrovství v rally.
Rally Safari však nebyla jedinou africkou zkušeností Nicoly Albanese. Spolu se Sandrem Molinem totiž odjel jako spolujezdec celkem 9x Rally Costa d'Avorio (možná lépe známá jako Rallye Bandama, jak se původně jmenovala, nebo Rallye Pobřeží slonoviny), z toho sedmkrát s Fiatem 127, jednou se Subaru, se kterým vyhráli skupinu 2, a naposledy s Deltou Integrale, která se zastavila v polovině závodu kvůli prasknutí ložiska rozvodů. Subaru i Delta byly připraveny Nicolou Albanesem. Mimojiné se dvojice Molino-Albanese účastnila i Rally Paříž-Alžír-Dakar a to s v roce 1983 (Jeep CJ7) a 1985 (AMC Jeep Renault).
Nicola Albanese zemřel v roce 2024 ve věku 85 let. Fiat 127 mu přinášel mnoho radosti. Jednou, na Pobřeží slonoviny, dojeli na sedmém místě absolutně, což jim vyneslo komplimenty od Waltera Röhrla, vítěze závodu, který jim na pódiu při dojezdu nabídl láhev šampaňského a označil je pro všechny jako skutečné vítěze závodu.
V roce 1983 to za volantem Fiatu 127 na Safari Rally ještě zkoušela posádka Antonio Farina-Giulio Trezzi, jenž bohužel také odstoupila ze závodu.
Další fotky z webu Alamy: všechny zůčastněné vozy Fiat 127 z roku 1981, vůz posádky Alessandro Molino-Khan Aslam, ročníku 1981.
Zdroj informací: web www.liguriamotori.it
Modely vozů Fiat 127 Teamu Albanese od Arena Modeli: ARE 397, ARE 398, ARE 399.
Článek inspiroval MareCZech zasláním fotografií a dalších podkladů.