Článek z časopisu Automobil Revue 10/1977
Na počátku roku 1971 vyjely z výrobní linky první vozy Fiat 127. Měly dvoudveřovou karosérii a motor umístěný napříč nad poháněnou přední nápravou. Koncepce pohonu i podvozku byla témeř shodná s Fiatem 128 a motor, úsporný a dynamický řadový čtyřválec objemu 903 ccm s rozvodem OHV, pocházel z osvědčeného kupé 850 Sport. Fiat 127 tehdy získal čtyřnásobný titul Vůz roku 1971, mj. také od bratislavských Technických novin. O rok později se objevila jeho účelná třídveřová verze. Prostorné řešení interiéru, kompaktní vnější rozměry, vynikající jízdní vlastnosti podvozku, velmi živý motor, spolehlivost, nízká spotřeba a cena odpovídající jen nejnutnějšímu, přesto však velmi účelnému vybavení a hromadné výrobě, to byly příčiny rychlého vzrůstu obliby tohoto vozu. V posledních letech k tomu přibyla toké velmi účinná ochrana karoserie proti korozi. Dosud se vyrobilo přes 2 milióny Fiatů 127 a ještě 650 tisíc vozů tohoto typu ve španělské licenci Seat. Už po tři roky je stosedmadvacítka nejprodávanějším vozem v Evropě a denní produkce samotného turínského závodu Fiat Mirafiori je 1 450 vozů. K tomu připočtěme jeho výrobu ve Spanélsku a v Brazílii, montáž v Polsku, Kostarice, Malajsii, Maroku, Portugalsku a v Zambii. Zdálo by se tedy, že vše je v nejlepším pořádku a stačí nechat výrobu běžet dál. Tlak konkurenčních vozů stejné koncepce, zejména nastupujíciho Forda Fiesty a malých VW Polo, však nutí vedoucí italský automobilový koncern k velké prozíravosti. A tak po šesti letech výroby, doslova na nejvyšším vrcholu obchodního úspěchu zavádí Fiat inovovaný model stosedmadvacítky s účelnější a lépe vybavenou karosérií, alternotivně s novým, větším motorem OHC, s úspornějšími převody a s řadou dalších drobných zlepšení. Většina změn nevyžaduje podstatné zvýšení výrobních nákladů, protože nabíhá v rámci amortizace výrobího zařízeni, zato zvyšuje spohlehlívost i hospodárnost provozu a zlepšuje funkční i estetickou stránku modernizovaného vozu.
Na první pohled upoutají vnější změny na karosérii nové řady Fiatů 127. Svažující se kapota, která zlepšuje výhled, změněná maska, nové nárazníky a ochranné lišty na bocích, ale především vodorovná linie pontonu pod bočním oknem karosérie a zadní okno výrazně prodloužené směrem dolů. Bohatší zadní skupinová světla jsou snížená a pokud má vůz vzadu třetí dveře, jejích práh je podstatné nižší. Nabízejí se tři základní varianty: nejprostší L, dále C (Comfort) o nejbohatší CL (Comfort Lusso), které se rozlišují především vybavením interiéru a mírou komfortu. Tyto tři verze mohou být buď s dvoudveřovou, nebo třídveřovou karosérií.
Nový Fiat 127 má teď ve všech šesti provedeních k dispozici dva motory. Osvědčená devítistovka s rozvodem OHV je v detailech přepracovaná a drobné konstrukční i materiálové změny mají ještě zvýšit její trvanlivost a spolehlivost. Má nezměněný výkon 33 kW (45 k) při 5600 ot./min. a točivý moment 64 N.m (6,5 kp.m) při 3000 ot./min.
Nový motor 1 050 ccm vznikl speciálně pro modernizovanou stosedmadvacítku. Je odvozen z Fiatu 128 a odpovídá nejpokrokovějším technickým nárokům. Je to krátkozdvihový řadový čtyřválec, jehož vačkový hřídel v hlavě válců pohání ozubený řemen. Poučeni zkušenostmi z typu 128 umístili tentokrát konstruktéři veškerá pomocná ústrojí motoru (rozdělovač, podávací čerpadlo paliva, spouštěč a generátor elektrického proudu) na jeho zadní stranu a vpředu je naopak sací i výfukové potrubí. Blok motoru s vývrty válců je ze speciální válcové litiny, hlava z hlinikové slitiny a pětinásobně uložený klikový hřídel je, stejně jako vačkový hřídel, z globulární litiny. Pracovní plochy vaček jsou indukčně vytvrzované a působí přímo na hrníčková zdvihátka rovnoběžných ventilů, jejichž řada je vůči osám válců šikmo skloněná. Vůle ventilů se nastavuje podle patentu Fiat vkládáním různě tlustých tvrzených podložek mezi vačku a vybrání ve zdvihátku. Sedla výfukových ventilů jsou z trvanlivého stellitu. Palivo připravuje jednoduchý karburátor se samočinným sytičem, Chladicí okruh reguluje termostat obtokem.
Nový fiatský litrový motor OHC vyniká nízkou spotřebou a především také pružností. Dosahuje 37 kW (50 k) při 5000 ot./min. a točivého momentu 77,5 N.m (7,9 kp.m) při 3000 ot./min., což je o 20% víc než u motoru 900 OHV. Jak lze předpokládat ze zkušeností s typem 128, motor Fiat 1 050 ccm OHC se velmi ochotně vytáčí a běží poměrně velmi tiše.
Nejnápadnějšími vnějšími změnami na inovovaných Fiatech 127 jsou nová maska chladiče a zvětšená zadní okna. Podařilo se také nemálo snížit vpředu kapotu, která je hladká bez prolisů, Bohužel, daní za snížení světlometů je nevhodné nízké umístění předních směrových světel - blikačů v náraznících. Na obr. je nejlevnější verze 900/L, která má matově černé ocelové nárazníky s plastikovými bočními nástavci a černé kliky, zato kupodivu ještě leskle chromované stírače. Maska je bez ozdobného pruhu a boční pryžová ochranná lišta, která patří ke standardnímu vybavení všech typů modernizované řady 127, je v užším provedení. Na jejím předním konci je vždy štítek s označením objemu a verze vybavení, zde 900/L.
Obě luxusnější verze, C a CL, mají masku s ozdobnou lištou, celé nárazníky z černé pružné plastické hmoty pohlcující drobné nárazy, široké ochranné lišty na bocích, lesklé kliky a matově černé stírače. Provedení CL (na obr.) má sportovně tvarované disky a nárazníky nahoře zdobené chromovanou lištou. Zdá se, že ozdobné poklice kol patří už neodvratné historii.
Zadní okno je protažené dolů až na úroveň základny bočního zasklení vozu. Zlepšený výhled dozadu značné usnadní zejména parkování a manévrování s automobilem v hustém provozu. U třídveřových karosérií je vzadu výrazně snížený práh, který je až nad nízko posazenými rozměrnějšími sdruženými koncovými svitilnami. Spolu se zvětšeným vstupním průřezem dveří to usnadní nakládáni těžších a objemnějších zavazadel. Výrobce počítá s dvěma extrémy rozloženi zatíženi náprav: při plně zatíženém zavazadlovém prostoru (330 kg nákladu) a samotném řidiči připadá na přední nápravu 505 a na zadní 625 kg. Pří pěti osobách na sedadlech a 50 kg zavazadel vzadu připadá na obě nápravy po 565 kg. Sdružené zadní svítilny jsou nyní přímo nad nárazníkem, mají zvětšenou celkovou plochu, obsahují standardně couvací světlomety a jsou do nich začleněny í zdroje osvětlení poznávací značky.
Modernizovaný Fiat 127 má nově tvarovanou i řešenou přistrojovou desku s hranatým rychloměrem a velkoplochými kontrolkami. Verze CL má navíc přepracovaný volant s tlustším vencem z měkkého polypropylénu a mohutněji tvarovanou řadící páku z téže hmoty. K jeho standardnímu vybavení patři proti oběma levnějším verzím také cyklovač stíračů a elektrický ostřikovač čelního skla, teploměr chladicí kapaliny, dvourychlostní ventilátor, zpětné zrcátko s cloněnou polohou pro noční jízdu, zapalovač cigaret, výklopná zadní okna aj. Rozhlasový přijimač je u všech verzí jen za příplatek.
Za zmínku stojí ještě jedna zajímavost: tento litrový motor vyrábí brazilská pobočka Fiat do svého typu 147 a dováží jej hotový také pro potřeby evropské produkce. Po zkušenostech s typem 128 zvolil Fiat také u nové stosedmadvacitky tzv. dlouhý, nebo též těžký převod. Příznivé výsledky jsou hned dva: výrazné snížení spotřeby paliva a omezení hluku motoru. Podmínkou je ovšem velká pružnost motoru, nemá-li se zhoršit dynamika vozu, a tu oba motory, 903 i 1 050 ccm, splňují.
Stálý převod nových Fiatů 127 se „prodloužil" o 15%, z 4,69 na 4,07 (57/14 namísto původních 61/13 zubům). Maximální rychlost devítistovky 135 km/h přitom zůstává nezměněná, její dynamické vlastnosti se mění jen nepodstatně, ovšem otáčky i hluk se výrazné snižují: při 100 km/h např. z 4310 na 3930 ot./min. a pří nejvyšší rychlosti dokonce z 6200 no 5300 ot./min.
Jak ovlivnil tento zákrok dynamiku Fiatů 127, to naznačují tovární údaje zrychlení s motorem 903 ccm: kilometr s pevným startem za 39,1 s (dosud 38,5 s) a letmý kilometr na čtyřku s počáteční rychlostí 40 km/h za 42,3 s (dosud 41,5 s). Pro srovnání uvádíme hodnoty vozu s motorem 1 050 ccm1: 35,3 s a rovných 40 s.
Dalším ziskem vyplývajícím z této úpravy je spotřeba snížená o 7 až 10%. Při pověstné úspornosti Fiatů 127 i 128 zní tovární údaje velmi věrohodně: s motorem 903 ccm při stálé rychlosti 80 km/h spotřeba pouhých 5l/100 km, při 100 km/h je to 6,1l/100 km. Z předchozích údajů vyplývá, že motor 1 050 splňuje především nároky na temperament. Je však též hospodárný: spotřebuje při 80 km/h 5,5 litru a při 100 km/h jen 6,6l/100 km, Dosahuje maxima 140 km/h a svým točivým momentem stačí mj. i na středně těžké obytné přívěsy o hmotnosti cca 600 kg.
Podle podmínek licenční dohody Fiata s Polskou lidovou republikou se nová stosedmadvacítka záhy objeví rovněž jako Fiat 127p. Protože Fiat 127 patří k velmi oblíbeným vozům také u nás, můžeme se vzhledem k zavedeným obchodním stykům s vedoucí italskou automobilkou Fiat těšit, že jeho modernizovaná verze brzy obohatí í náš automobilový trh.
A nyní bližší technický popis:
Čtyř až pětimístný malý osobní vůz s celokovovou samonosnou dvoudveřovou, popř. třídveřovou karosérií a s předním pohonem, ve třech stupních vybavení: L, C a CL.
MOTOR
MOTOR 900 - kapalinou chlazený řadový čtyřdobý čtyřválec s rozvoden OHV poháněným řetězem, uložený napříč nad poháněnou přední nápravou‚ zdvihový objem 903 ccm (Φ 65 x 63 mm), stupeň komprese 9; nejvyšší výkon 33,1 kW (45 k) při 5 600 ot./min., nejvyšší točivý moment 63,7 N.m (6,5 kp.m) při 3 000 ot./min.; rozteč válců 71 - 73 - 71 mm, 3 hlavní ložiska, litinový blok motoru, hlava z hliníkové slitiny; jednoduchý spádový karburátor Weber 30 IBA 22 nebo Solex C 30 DI 40, oba omezující emisi kysličníku uhelnatého; mazací systém s dvěma filtry; elektrický ventilátor chladiče s tepelným spínačem; spouštěč 0,8 kW, generátor 12 V/33 A, akumulátor 34 Ah.ΦMOTOR 1050 - jako 900, ale rozvod OHC poháněný ozubeným řemenem, 1 049 ccm (Φ 76 x 57,8 mm), stupeň komprese 9,3 výkon 36,8 kW (50 k) při 5 600 ot./min., točivý moment 77,4 N.m (7,9 kp.m) při 3 000 ot./min.; rozteč válců 83 - 91 - 83 mm, 5 hl. ložisek; jednoduchý spádový karburátor Weber 32 ICEV 16 nebo Solex C 32 TDI/4.Φ
PŘEVODNÝ SYSTÉM
mechanicky ovládaná suchá jednokotoučová spojka Φ 170/120 mm (Φ 180/127 mm) s talířovou pružinou; čtyřstupňová převodovka s úplnou synchronizací a převody 3,910 - 2,055 - 1,348 - 0,963 - Z 3,615 ve společné skříni s čelním soukolím stálého převodu 4,071 (57/14 z) a kuželovým diferenciálem; hnací hřídele se stejnoběžnými klouby tripod na vnitřních a kuličkovými klouby na vnějších koncích.Φ Φ
PODVOZEK
vpředu nezávisle zavěšená kola na jednoduchých ramenech vedených příčným torzním stabilizátorem a vzpěrou typu McPherson s vinutou pružinou; vzadu nezávisle zavěšená kola na krátkých přičných lichoběžníkových ramenech, svisle ustavená vzpěrou McPherson a odpérovaná příčným listovým perem se samostabilizujícím účinkem; hřebenově řízení, hřídel volantu se dvěma křížovými klouby, 3 1/2 otáčky volantu v rozmezí rejdů; dvouokruhový brzdový systém s kapalinovým převodem a zátěžovým regulátorem na zadní nápravě, vpředu kotoučové brzdy Φ 227 mm s celkovou plochou obložení 124 cm2 a brzděnou plochou 435 cm2, vzadu bubnové brzdy 185 mm s celkovou plochou obložení 215 cm2 a brzděnou plochou 350 cm2; mechanická ruční brzda působí na zadní kola; pneumatiky 135 SR-1J na ráfcích 4 x 13" (CL má ráfky 4.00 B x 13").Φ
MÍRY A HMOTNOSTI
rozměty viz. náčrtek; Φ zatáčení 9,6 m; objem zavazadlového prostoru 365 l, po sklopení zadních sedadel 1 070 l; objem nádrže 30 l, chladicího okruhu 5,5 l, náplně oleje v motoru 3,20 l a v převodném ústrojí 2,40 l; hmotnosti: pohotovostní 688 (703) kg, celková 1 110 (1 130) kg, z ní připadá na přední nápravu 545 (565) kg a na zadní 565 kg; užitečná hmotnost 422 kg; přípustná hmotnost přívěsu 600 kg.Φ
PROVOZNÍ VLASTNOSTI
nejvyšší rychlost nad 133 (140) km/h; stoupavost při plném zatížení 32 (35)%; výkonová hmotnost 20,8 (19,2) kg/kW, resp. 15,3 (14,2) kg/k, zrychlení (2 osoby a 20 kg zavazadel) z 0 na 100 km/h za 19,1 (18,7) s, 0 - 400 m za 20,4 (19,9) s, 0 - 1 000 m za 42,3 (38,3) s; na IV. rychlost ze 40 km/h na 100 km/h za 26,2 (21,5) s, na 400 m za 21,7 (20,8) s, na 1 000 m za 42,3 (40.0) s; při 1000 ot./min. motoru na IV. rychlost 25,4 km/h (s oběma motory); spotřeba při stálé rychlosti 80 km/h 5,0 (55) l. pH 100 km/h 6.1 (6,0) l, pří 120 km/h 7,5 (8,3) l a dle DIN 7.4, (8.0) l na 100 km.