Auto roku 1972
FIAT 127 byl poprvé veřejnosti představen koncem března 1971, získal titul Vůz roku 1972 a záhy se dostal mezi deset nejvíce vyráběných osobních automobilů na světě. Ročně se vyrobilo všech provedení modelu 127 cca 310 000 kusů.FIAT 127 byl v době svého vzniku automobilem velmi moderní koncepce se čtyřválcovým kapalinou chlazeným motorem 903 ccm umístěným vpředu napříč a pohánějícím přední kola. Karoserie tohoto vozu je celokovová samonosná a vyráběla se ve dvoudveřovém a později třídveřovém provedení. Ve španělské pobočce FIATu, automobilce SEAT, byl vyráběn model SEAT 127 (později SEAT FURA) taktéž ve dvou a třídveřové verzi, ale i jako čtyř- i pěti- dveřový model vycházející z dvoudvéřové verze, tj. vstup do zavazadlového prostoru je umožněn výřezem pod zadním oknem (zatímco u třídveřové verze se otvírá celá zadní stěna). Čtyřdveřová a pětidveřová verze se v celé západní Evropě prodávaly pod značkou FIAT.
Modernizace
V roce 1977 došlo k první modernizaci. Vznikl FIAT 127 Nuova, u nějž byla pozměněna karoserie a přibyl motor o objemu 1049 ccm vyráběný v Brazilii,
závodem společnosti Fiat Automoveis SA v Belo Horizonte. Tento motor se stejně jako nové pětidveřové vozy do Evropy dovážel. Rokem 1981 započala v Brazílii výroba nového nízkoobjemového vznětového motoru obsahu 1301 ccm (koncepčně vycházejícího z motoru 1049 ccm) montujícího se i do prostorného třídveřového kombi Panorama.
Tento diesel spolu s benzínovým motorem 1049 ccm poháněl i pozdější užitkové verze Fiorino a Panorama.Vozy vyrobené pro brazilský trh nesou označení FIAT 147.
Druhá a poslední modernizace "stosedmadvacítky" byla provedena v roce 1982. K dosavadní nabídce motorů přibyl ještě jeden, benzínový motor s obsahem 1301 ccm. Šlo vpodstatě o přepracovaný motor 1049ccm se zvětšeným zdvihem. Stal se základem pro verzi 127 Sport, jež měla též přepracovanou přední nápravu odpovídající většímu typu Ritmo. Tento pohonný agregát umožňoval spolu s pětistupňovou převodovkou a díky nízké hmotnosti velmi dynamickou jízdu.
Nástupci
I když motor 903 ccm pochází z kupé Fiat 850 Sport našel uplatnění i v pozdějších typech Fiatu Uno a Panda, Seatu Ibiza, Terra a Marbella, se změněným obsahem i v některých vozech Fiat Cinquecento a Seicento. Tam už samozřejmě s hydraulickým vymezováním vůle ventilů, elektronickým zapalováním a vstřikováním atd. Motory 1049 ccm se používaly v brazilských Fiatech 147 a jeho užitkových verzích, zážehová verze motoru 1300 ccm našla u platnění v přídích Fiatu Uno a Ritmo, tak jako jeho vznětová verze. Fiat 127 se stal vzorem pro jugoslávský vůz Yugo 45 a i u současného modelu Yugo Koral lze vypozorovat nápadnou podobnost s italským vzorem. Do roku 1977, před první modernizací, bylo vyrobeno přes 2 000 000 Fiatů 127 a ještě 650 000 vozů tohoto typu ve španělské licenci SEAT. A to již tři roky byla "stosedmadvacítka" nejprodávanějším vozem v Evropě a denní produkce samotného turínského závodu Fiat Mirafiori dosahovala 1450 vozů ! K tomu je ještě třeba přičíst výrobu ve Španělsku, Brazílii a Jugoslávii a montáž v Polsku, Kostarice, Malajsii, Maroku, Potrugalsku a Zambii.
Celkový počet vyrobených vozů do konce roku 1983
Itálie | Fiat 127 2,3 a 5-ti dveřové typy |
3 779 086 | |
Španělsko | Seat 127, Seat Fura 2,3 a 4 dveřové typy |
238 166 | |
Latinská Amerika | Fiat 147 | 169 312 |
Po té co byla ukončena výroba v Itálii pokračovala v montáži brazilská pobočka. Ještě v roce 1994 se v Argentině vyráběli modely Spazio a Vivace které byly obdobou v Evropě neprávem již zapomenuté "stosedmadvacítky". Spazio se vznětovým motorem 1301 ccm (36 kW) a Vivace se zážehovým motorem 1372 ccm (46 kW).